SUPERDOCENT IN EEN SUPERSCHOOL

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

We gaan terug in de tijd. 1 oktober 2013. Inmiddels bijna
acht jaar geleden. De studiedag ‘Leraren maken het verschil!’ bestond nog
helemaal niet. Een collega kwam de afdeling op gelopen en riep enthousiast:
“Heb jij gisteravond de VPRO Tegenlicht documentaire ‘Superschool’ gezien?”
Eerlijkheidshalve gaf ik toe dat ik lekker op de bank een filmpje had gekeken.
Ik voegde er met een lach aan toe dat ontspannen ook belangrijk is en dat je
niet altijd kan werken. Maar het gesprek werd serieuzer. “Die uitzending moet
je zien! Er is een schoolleider in Rotterdam-Zuid die van zijn school een
Superschool aan het creëren is”, vertelde de collega. Ik vroeg hem: “Oh ja, en
wat houdt dat precies in dan… een Superschool?”. “Dan moet je de documentaire
maar kijken. Het is echt fascinerend om te zien”, kreeg ik terug.

 

De Superdocent

Nieuwsgierig ging ik naar Uitzending Gemist en opende de stream. Normaal duurt het altijd even voordat een verhaal mij pakt. Maar deze keer zat ik er direct in. De collega had niets te veel gezegd. Wat een fascinerend en inspirerend verhaal. 

Een school in een achterstandswijk die de beste school van Nederland wil worden met 100% slagingspercentage.

Toentertijd schreef ik nog veel artikelen in ons eigen vakblad. Dit was een uitgelezen mogelijkheid om in contact te komen met deze schoolleider om hem eens te vragen naar zijn visie op onderwijs en de manier waarop hij zijn Superschool aan het inrichten was. Nog enthousiaster dan ik al was na de VPRO Tegenlicht uitzending, kwam ik terug na het interview. Hier moeten alle onderwijsprofessionals van Nederland van horen, want dit kan een enorme boost geven aan de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs en daarmee de slagingskansen van kinderen en jongvolwassenen.

Deze schoolleider had niet alleen ideeën hoe je leerlingen zo goed mogelijk kan opleiden, hij bracht ook ideeën naar voren hoe andere leraren hiervan konden leren en profiteren. We zijn toen aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een studiedag om het Superschool-gedachtegoed breder te verspreiden. We waren het erover eens: dit moest geen gewone studiedag worden. Het moest een dag worden waar je bijna van je stoel zou vallen van de inspiratie, kennis en mogelijkheden. En voilà, zo ontstond de eerste editie van ‘Leraren maken het verschil! – Superschool’.

Het nieuwe programma…

Tijdens de edities van ‘Superschool’ merkten we dat we de rol van de leraar, die juist cruciaal is, te beperkt hebben belicht. Daarom zijn we kritisch gaan kijken naar het programma. Want wat zou het mooi zijn als we veel meer Superscholen in Nederland zouden kunnen creëren. Scholen waarbij de kwaliteit zo hoog ligt, dat leerlingen de beste kans van slagen hebben in de maatschappij en het werkende leven.

Met trots mag ik jou daarom dit programma presenteren waarbij je leert wat er nodig is om een Superschool te creëren, maar nog belangrijker, wat jouw rol als leraar hierin is. En je zult versteld staan welke invloed en impact jij zelf kan hebben richting excellent onderwijs. Deze keer met nog veel meer experts die jou zullen inspireren om jouw les én jouw school een kwaliteitsimpuls te geven.

Ik kan je alvast een dikke tip geven om de VPRO Tegenlicht uitzending van 30 september 2013 over de Superschool eens te bekijken. Het klinkt gedateerd, maar dat is het zeker niet! Met een beetje Googelen kom je snel uit bij die documentaire. Als je naar aanleiding daarvan denkt: ‘Ja, dit wil ik ook met onze school!!’, zou ik zeggen: Lees het programma goed door, enthousiasmeer je directe collega’s en laat je inspireren op 24 november!

Ik hoop je dan te zien!

Met enthousiaste groet,

Frank Cannegieter

Meer nieuws

Leraren maken het verschil! Energiek lesgeven

Wil jij je energieker voelen voor de klas en buiten schooltijden? Dan is het programma Energiek Lesgeven op 18 maart 2020 echt iets voor jou!